• The Flower Farm verkoopt duurzame margarine waarin palmolie is vervangen door sheaboter.
  • Het bedrijf van Marcel van Wing en Erik Bras is uitgeroepen tot een van de vijftien meest innovatieve mkb-bedrijven van Nederland.
  • The Flower Farm wil de verkoop dit jaar verdubbelen naar 7 miljoen kuipjes.

The Flower Farm is een van de vijftien meest innovatieve Nederlandse mkb-bedrijven. Je hebt hun product vast weleens zien liggen in een Nederlandse supermarkt: kleurrijk versierde zwarte pakjes margarine, met een boodschap en een missie.

Het bedrijf is opgericht door oud-reclameman Marcel van Wing en compagnon Erik Bras. Zij omschrijven The Flower Flower als ‘de Tony’s Chocolonely van de margarines’.

In plaats van palmolie gebruiken zij het veel duurdere en duurzame sheaboter voor hun product. Hiermee wil The Flower Farm ontbossing van tropisch regenwoud tegengaan. Voor de productie van palmolie worden per seconde 169 bomen gekapt ter wereld.

“Dat raakt mij diep”, vertelt Van Wing die een tijd woonde in Indonesië, een van de grote producenten van palmolie. Hij zag hoe zijn geliefde land in snel tempo regenwoud verloor.

Van Wing wil met zijn margarine consumenten bewuster maken van deze natuurramp en hen de middelen te geven om hun steentje bij te dragen in de strijd tegen ontbossing.

Business Insider sprak met Marcel van Wing over The Flower Farm, hun missie en opmerkelijke winstdoelen.

In jullie eerste jaar verkochten jullie al een miljoen pakjes margarine. Op hoeveel pakjes zitten jullie in 2020?

Van Wing: "Vorig jaar hebben we er zo'n 3,5 miljoen verkocht. Dat willen we in 2021 verdubbelen. Minimaal. Dat moet zeker kunnen."

"We willen ons ook op foodservice gaan richten. Dat ligt nu op zijn gat, maar daar komt ook ooit een einde aan. Het lijkt me leuk om met kleine kuipjes naar hotels toe te gaan."

Waarom palmolievrije margarine?

"Ik heb mijn hele leven in de reclame gezeten. En ik woonde ook vijf jaar in Indonesië, eind jaren tachtig. Ik reisde het land af en zag daar een toen nog intact regenwoud."

"Na mijn tijd daar nam de productie van palmolie een vlucht. Rond het jaar 2000 ging het daar los met de ontbossing van het regenwoud voor de palmolieindustrie. Het overgrote deel van dat regenwoud heeft plaatsgemaakt voor een monocultuur."

"Dat raakte mij enorm. Ik ben daar toen ingedoken en kwam erachter hoe gruwelijk slecht dit was voor de natuur. Het regenwoud is de kraamkamer van het leven op aarde. Tachtig procent van de biodiversiteit vinden we daar."

"Daarnaast ben ik mijn hele leven bezig geweest met margarine. In mijn reclamecarrière werkte ik voor Unilever toen zij nog margarinemerken hadden. Dus ik heb iets met die categorie."

Wanneer besloot je 1+1 = The Flower Farm?

"Half 2017 ben ik gestopt met mijn reclamebureau. En toen dacht ik: misschien moet ik hiermee wat doen. En zo kwamen a en b samen."

"Het is een soort missie geworden voor ons. Vergelijkbaar met Tony's Chocolonely. Die wil ook onrecht in de wereld aanpakken en maakt specifiek producten om dat te doen."

Heb je het gevoel dat de boodschap van The Flower Farm aanslaat?

"Mensen zijn zich steeds bewuster van hun impact op de aarde. Door wat ze horen en zien over de stikstofproblematiek, overbevolking en ontbossing. Ik weet dat we ons als consumenten er steeds bewuster van zijn van wat voorgaande generaties hebben veroorzaakt."

"Mensen hebben de intentie om ook duurzamer te willen leven. Wij zijn een goed voorbeeld om die intentie waar te maken. The Flower Farm levert iets waarmee je met een kleine aankoop kunt bijdragen aan iets groots. Op een manier die niet veel duurder of anders is dan normaal. Als meer merken dit doen, dan zetten we stappen en kunnen we impact maken."

Jullie hebben een bijzonder businessmodel. In plaats van palmolie, gebruiken jullie het acht keer duurdere sheaboter. Maar jullie margarine is even duur als de concurrentie. Hoe kan dat uit?

"Sheaboter is min of meer een directe vervanger van palmolie. Net zoals palmolie maakt het de margarine harder. Er wordt niet voor ontbost, maar groeit in het wild aan een boom op de Afrikaanse savanne. Omdat het op kleinschalige manier verbouwd wordt, is het tot wel acht keer duurder dan palmolie."

"Hoe gaan we daarmee om? Simpel. We maken minder winst. Waarom? We willen onze margarine groot maken. Dat betekent dat het niet te veel moet afwijken van wat consumenten kennen en normaal al kopen. Je product moet dezelfde smaak hebben, dezelfde soort verpakking hebben. Je moet er niet voor naar een andere winkel gaan om het te kopen. En je margarine moet ook niet opeens twee keer zo duur zijn."

"We zijn misschien niet zo goedkoop als gewone margarine, maar we zijn niet duurder dan Becel. Terwijl onze productie fundamenteel duurder is."

Producten van The Flower Farm.
Producten van The Flower Farm.

Is dat wel houdbaar, op deze manier inleveren op de winst?

"Het is absoluut houdbaar als je ervoor kiest andere doelstellingen te hebben dan een beursgenoteerd bedrijf. Achter Upfield, die via private equity de merken van Unilever heeft gekocht zoals Becel, zit een gewiekste Amerikaanse club die grote winstdoelstellingen hebben."

"Maar als je die doelstellingen niet zo absurd hoog stelt en er op een andere manier naar kijkt, is wat wij doen een prima business. Onze doelstelling is niet meer geld verdienen. Nee, dat is impact maken rondom de palmolie-problematiek."

"Hoe meer wij verkopen, hoe minder druk er ligt op de regenwouden. Hoe minder vraag er naar palmolie is, hoe minder nodig het is om plantages te bouwen."

"Met klassieke winstdoelstellingen lukt dat niet. Maar als je mikt op impact maken op een issue, dan ben je hartstikke succesvol. Dat klinkt misschien wat zweverig, maar waarom moet je 60 procent winst maken als bedrijf?"

Waar is The Flower Farm over vijf jaar?

"Realistisch gezien? Ik hoop dat we een nieuwe productcategorie hebben gecreëerd: palmolievrije producten. Dat we mensen hebben geïnspireerd om ons voorbeeld te volgen. We gaan de problematiek rondom palmolie niet in ons eentje oplossen. Maar we kunnen wel een katalysator zijn om mensen te inspireren. Wij hoeven niet per se de grootste te zijn. Dat is niet ons doel."

"Als ik denk over nieuwe producten voor The Flower Farm, dan denken we aan sweet spreads. Hazelnootpasta bijvoorbeeld. Loop een supermarkt binnen, in vijftig procent van de producten zit palmolie. Dus wij hebben nog een lange weg te gaan."

Jullie noemen jezelf de Tony's Chocolonely van de margarine. Wanneer worden andere merken 'The Flower Farm' van een bepaald product genoemd?

"Haha, Tony's Chocolonely is natuurlijk al heel lang bezig. Ze zijn al meer dan vijftien jaar op de markt. Wij hebben nog wel even te gaan voordat wij zover zijn."

Lees meer over Better Capitalism op Business Insider:


[activecampaign form=30]